International campaign The Cacao Coalition.

Hoe kunnen we de cacaohandel beter maken?

Iedereen onderschrijft het belang van duurzaamheid en eerlijke handel. Toch lukt het al tientallen jaren niet om cacaoboeren te verzekeren van goede werkomstandigheden en een eerlijke prijs voor hun bonen. The Cacao Coalition vraagt hiervoor aandacht door middel van een online campagne. Het doel is bewustwording te creëren en de verantwoordelijke partijen aan te zetten tot wijziging van het beleid. Fotograaf Patrick Diagou zocht de cacaoboeren in Ivoorkust op en maakte een indrukwekkende reportage, die onderdeel is van de campagne die is ontwikkeld door Dagelyks Creatieve Communicatie.  

The Cacao Coalition Campagne ontwerp logo elementen
The Cacao Coalition bewustzijnscampagne huisstijl logo

Pay-off.

Share us your attention

Bij de promotie van goede doelen gaat het veelal om fondsenwerving. In het geval van de The Cacao Coalition is de insteek niet ‘share us you money’, maar wel ‘share us your attention’. De goede initiatieven van Fair Trade en Tony Chocolonely ten spijt leven de meeste cacaoboeren in bittere armoede. Hoe breng je dat op een authentieke wijze onder de aandacht, met respect voor de consument en de cacaoboer? Die vraag hebben wij met deze campagne beantwoord. 

The Cacao Coalition Campagne huisstijl typografie
The Cacao Coalition campagne huisstijl payoff
The Cacao Coalition Campagne Advertentie

Campagne met respect.

Tussen zielig en zakelijk

Een PR-campagne maken voor een goed doel brengt je gemakkelijk in een spagaat tussen zielig en zakelijkheid. Wij hebben het wijze midden gekozen. De resultaten zijn beoordeeld door onze contactpersonen in Afrika en Nederland. Dit waarborgt een breed gedragen campagne, mét sensitiviteit en zónder sentimentaliteit. Wij hebben deze campagne voor een eerlijke cacaohandel uitgewerkt in een logo, huisstijl, advertenties, posters en social media posts. 

Social media campagne.

Re-framing vraagt om veel tact

Framing is je onderwerp in een kader plaatsen waardoor het een specifieke begrenzing krijgt. Deze frames kunnen krachtig zijn. Zo krachtig dat re-framing kan leiden tot boosheid, zoals bij consumenten die ervan overtuigd zijn dat de cacaohandel allang in orde is. We kennen immers Fair Trade en Tony Chocolonely. Deze initiatieven zijn echter bij lange na niet voldoende. Wil je dat onder de aandacht brengen, dan loop je het risico dat de vox populi zich tegen je keert. Om te choqueren, wat een keuze is, maak je daar juist met opzet gebruik van.    



The Cacao Coalition Social Media Post
The Cacao Coalition Social Media Cacaohandel
The Cacao Coalition Social Media Cacaoprijs

Max Koffi, Africa In Motion

“In plaats van naming and shaming laat deze campagne iedereen in zijn waarde en benadrukt het onze gezamenlijke verantwoordelijkheid de cacao boer een fatsoenlijk bestaan te bieden.”

The Cacao Coalition Campagne

Positionering Schaeffer Mediation.

Een conflict heeft altijd verschillende kanten

Volgende case »

Contact