
Bij het woord concept kun je denken aan een nieuw idee of ontwerp. Toch is dit nog te simpel om het begrip reclameconcept goed te kunnen begrijpen. De uitleg van ‘idee of ontwerp’ is nog te algemeen. Iets nauwkeuriger dan. Als we ons verder in het woord concept verdiepen zien we verwantschap aan het woord concipiere en dat verwijst naar zwanger worden.
Aha!
Dat leidt tot een beter begrip.
Voor bezwangering hebben we een eicel en een zaadcel nodig. Beide dragen in potentie veel mogelijkheden in zich. Ze moeten zich echter met elkaar versmelten om tot een unieke identiteit te kunnen ontwikkelen.
De eicel is je product of dienst. Dat kan van alles zijn. Laten we zeggen een biermerk of een opleiding. De zaadcel is wat je eraan toevoegt waardoor de versmelting met de eicel leidt tot een uniek DNA: de code waarin alle eigenschappen voor het leven zijn vastgelegd.
Zonder conceptie (bevruchting) dus geen leven zou je kunnen zeggen. Je hebt dan een product of dienst zonder aanleg, zonder gezicht. Onopvallend, onherkenbaar. Het kan zich niet ontwikkelen. Mét een concept gaat ineens een wereld open voor je product of dienst. Van een ‘niemand’ gaat het naar een ‘iemand’. Een unieke identiteit.
In aanvang een baby nog.
Op basis van een goed reclameconcept kun je je product of dienst laten opgroeien. Naarmate de tijd vordert krijgt het bij een goede opvoeding steeds meer karakter en zelfstandigheid. En daarmee steeds meer waarde. Het is direct herkenbaar voor de consument. Het onderscheidt zich van anderen (concurrenten) en zorgt voor eenheid in hoe je je product of dienst presenteert. Dat maakt het keer op keer krachtiger.
Het is volwassen.
Zoals elke volwassene weet, moet je jezelf goed verzorgen, gezond eten en in beweging blijven. Zo ook je reclameconcept. Het verandert met de tijd mee en reageert op de omgeving. Een reclameconcept vraagt regelmatig om aandacht zodat het vitaal in de wereld blijft staan. En ja, dan komt er een moment dat het aan het einde van zijn levenscyclus is. Lang voor dat moment heb je al een nieuw concept in ontwikkeling genomen.
Wil je meedenken over een concept voor jouw product of dienst? Ontvouw je idee en we gaan samen met jou aan de slag.