Dertig leerlingen van een middelbare school in twee uur wegwijs maken met vloggen. Dit binnen het thema Freedom, dat een week lang op het rooster staat van het Stedelijk Dalton College Alkmaar. Met deze opdracht ging Thom van der Klei aan de slag op 25 januari. Het is een complexe opdracht. Een echte uitdaging.
Uiteraard gaat deze masterclass online plaatsvinden. Je moet als instructeur rekening houden met Zoom-vermoeidheid en het niveauverschil van je leerlingen. De één is al maanden druk in de weer met vloggen, de andere leerling heeft er als doe-het-zelver amper mee kennisgemaakt.
Een goede docent begint bij het begin. Wie is Thom dat hij deze twee uur verzorgt? Wat kunnen en weten de leerlingen van vloggen anno vandaag? Wat motiveert ze en wat niet? Het doel van het blokuur is dat de leerlingen het vertrouwen krijgen zelf met vlogs aan de slag te gaan. En dat de leerlingen die al ervaren zijn, zich beter realiseren hoe je valkuilen vermijdt en je bestaande vaardigheden verbetert.
Ook is er ruimte voor leerlingen om elkáár wijzer te maken. Onderwerpkeuze, script schrijven, camera hanteren, jezelf in beeld brengen, locatie kiezen, shots monteren, belichting en sfeer… het komt allemaal aan de orde. Wat het uiteindelijk gaat opleveren zijn dertig originele vlogs waar het thema Freedom in terugkomt.