Route 66, net zoiets als A6 of A2?
De legendarische U.S. Route 66 is een autoweg in de Verenigde Staten met een lengte van 3.940 km. Jazzpianist Bobby Troup schreef er een nummer over (Get your kicks on) Route 66. Het liedje is door diverse artiesten tot hit gezongen, onder andere door Nat King Cole, Chuck Berry en The Rolling Stones. Mede daardoor is het wellicht de beroemdste autoweg in de wereld. Route 66 beantwoordt aan ons verlangen naar verre streken en avontuur. Wat de Duitsers noemen ‘fernweh’, het tegenovergestelde van heimwee. Overigens is Route 66 anno nu grotendeels in onbruik geraakt.
Hoe dan ook, iedereen heeft van Route 66 gehoord, dus een mooie merknaam voor dranken, spijkerbroeken, zonnebrillen en alles op twee of vier wielen. Zou je denken. In de Verenigde Staten is Route 66 evenwel niet als merknaam te claimen, want Route 66 en het beroemde Route 66-schild maken deel uit van het publieke domein. Niemand in de VS kan er als handelsmerk aanspraak op maken. Dus. In Europa ligt dit evenwel anders. Daar is veel gesteggel over het eigenaarschap van Route 66 als merknaam.
De waarde zit ‘m natuurlijk is de associaties: avontuur, land van de vele mogelijkheden en dergelijke. Dat gevoel krijg je niet bij onze nationale A6, A4 of A2. Dan denk je eerder aan files, CO2-uitstoot of een papierformaat. En al was onze associatie romantisch of avontuurlijk: wat tot het publieke domein behoort, laat zich moeilijk beschermen als merk.