Er is een leuk reclameboek verschenen, met een simpele opzet. De titel is 70’s, met als ondertitel ‘Het levensgevoel van de jaren zeventig in advertenties’. Het staat dan ook vol paginavullende advertenties, losjes gegroepeerd op thema. De jaren ‘70 zijn de tienerjaren voor Generatie X, geboren tussen 1955 en 1970. Het ging ons land economisch voor de wind en het consumentisme nam een vlucht. 

Er zijn wel meer fotoboeken over dit tijdperk uitgebracht, met dit verschil dat ‘70’s’ je dieper terugbrengt in de tijd dan elk ander boek dat lukt. Zelfs persoonlijke fotoalbums roepen niet zo sterk de ‘look and feel’ op van dit tijdperk. Dan is het dus toch waar wat ze beweren: reclame is een spiegel van de tijd. Hoe beter de reclamemaker het NU uitdrukt, hoe beter de verkoop zal zijn.

Saroma dubbelop. Ik zie weer de vaalkleurige schaaltjes op het rooster in de Bauknecht koelkast staan, waarin de mierzoete toetjes stonden op te stijven. Pudding zonder koken. Die claim maakte het product groot. De huisvrouw wilde geen sloof meer zijn en tijd hebben voor haar kapsel en make-up. De tegelvloer in de keuken, het granieten aanrechtblad. De open ruimte onder de gootsteen, waarvoor een bloemetjesgordijn hing, met daarachter de groene plastic afwasbak van een onverwoestbare kwaliteit. Daarnaast het schuurmiddel Vim. De slagroom op het toetje was overigens ook instant verkrijgbaar en van het merk KlopKlop, populair gemaakt door het Cocktail Trio, een grappig groepje muzikanten dat onder andere zong ‘Wie heeft de sleutel van de jukebox gezien’. 

Vrij naar Het Dorp van Wim Sonneveld zing ik: ‘Het zegt u hoogstwaarschijnlijk niets, maar het is de tijd waarin ik ben opgegroeid.’  

Bestellen? Ga naar uitgeverij Nieuw Amsterdam.


 

Contact

Wil je een technische boodschap begrijpelijk overbrengen?

Mail Ada »
Ada van den Bos

Ada van den Bos
Managing director 
06 25 250 408 
ada@dagelyks.nl