Een fanbase opbouwen voor je organisatie? Kijk de kunst af van deze televisieheld
Fanbase opbouwen voor je organisatie? Kijk de kunst af van deze televisieheld Hij verricht wonderen op het witte doek. Zijn rustgevende stem voert je mee langs mysterieuze bossen en wonderschone meren. Hij creëert kleurrijke werelden vanuit het niets. Wie is deze superheld die, zelfs 26 jaar na zijn dood, mensen wereldwijd nog weet te raken?
We hebben het over Bob Ross, de iconische schilder en presentator van de serie The Joy of Painting. Door de Netflix documentaire Happy Accidents, Betrayal & Greed is het verhaal van Ross actueler dan ooit. Dagelyks dook in de wereld van Bob Ross en ontdekte gouden inspiratie voor jouw organisatie. Lees hier hoe de televisieschilder miljoenen fans kreeg.
Vind je handelsmerk
Bob Ross droeg in zijn schildershow altijd een spijkerbroek met daarop een overhemd. Niets bijzonders zou je zeggen. Maar zijn haar viel wél enorm op, want hij had een afro kapsel met snor en baard. Zijn kenmerkende beeltenis siert vanaf 1983 het logo van alle Bob Ross Inc. schildermaterialen. En zo maakte de opvallende haardracht van Bob hem tot een iconisch figuur. Zelf was de schilder helemaal niet zo blij met zijn afro, maar het haar dat hij verafschuwde was inmiddels zijn handelsmerk geworden…
Tip 1: Wees herkenbaar voor je fans/potentiële klanten.
Onvergetelijke zinnen
Bob Ross had nog een sterke troef en dat waren zijn memorabele uitspraken. Denk aan het overbekende ‘Let's build some happy little trees.' Of: ‘We don't make mistakes, just happy accidents.’ In de Netflix documentaire komen er ook heel wat voorbij, zoals deze: ‘In ieder van ons zit een kunstenaar verborgen.’ Bob was er diep van overtuigd dat iedereen kan leren schilderen, als je het écht wilt en er moeite voor wil doen. ‘Talent is een nagestreefde interesse, als je bereid bent om te oefenen, kun je alles.’ Wijze woorden van de televisieschilder. Zoek op Google naar quotes van Bob Ross en je vindt ruim 15 miljoen resultaten…
Tip 2: Doe inspirerende uitspraken die je volgers willen quoten.
Doe waar je goed in bent
Bob Ross was 40 jaar toen hij begon met The Joy of Painting. Daarvoor werkte hij 20 jaar op de medische administratie van de Amerikaanse luchtmacht. Voor zijn werk werd hij uitgezonden naar Alaska en daar groeide zijn liefde voor de natuur en begon zijn passie voor het schilderen van landschappen. Bob Ross was zó gek op schilderen dat hij er uiteindelijk zijn werk van maakte. Die passie voor het schilderen voel je dwars door het televisiescherm heen. Het plezier van de schilder spat van elk doek af. Ross volgde zijn droom en maakte er een commercieel succes van.
Tip 3: Doe dat wat je leuk vindt, waar je goed in bent én waar je anderen mee helpt. Deze gouden combinatie is de basis voor elk succesvol bedrijf. 1
Wees jezelf Bob Ross is in The Joy of Painting een vriendelijke man met een zachte, rustige stem. Hij is altijd vrolijk, positief en hij heeft humor. Regelmatig vertelt hij een anekdote uit zijn eigen leven. En het lijkt wel of hij persoonlijk tegen jou praat. Speelde Bob een rol of niet? In de documentaire Happy Accidents, Betrayal & Greed vertelt zijn zoon Steve dat Ross in het echte leven precies zo was als op tv. Hij was oprecht geïnteresseerd in anderen en behulpzaam. Bob was dus gewoon écht die aardige vent die je op televisie ziet. De kijkers thuis en de mensen om Ross heen voelden zijn echtheid. Bob kreeg dankzij zijn innemende karakter en kalmerende stem vele enthousiaste fans.
Tip 4: Wees authentiek en durf jezelf te laten zien. Mensen houden van echtheid, ook in organisaties.
Van imitator naar inspirator
Bob Ross had een voorbeeld. Iemand van wie hij de kunst afkeek en die zijn mentor werd. Toen Bob Ross de kunstschilder Bill Alexander op televisie bezig zag, was hij meteen een groot fan. Bill inspireerde Bob om volgens de nat-in-nat techniek te gaan schilderen met olieverf. Bob regelde een ontmoeting met Bill en werd vervolgens zijn leerling. Van Bill leerde hij lesgeven. Eigenlijk was Bob Ross een enorme na-aper, want hij kopieerde zijn schildertechniek en maakte, net als Bill Alexander, een televisieserie waarin hij de kijker leert schilderen. Op zijn beurt inspireerde Bob Ross heel veel mensen om ook te gaan schilderen. Hij gaf zijn kennis weer door en hielp er anderen mee. Ook nu nog worden er wereldwijd workshops gegeven door Bob Ross instructeurs. Deze docenten zorgen dat de schildertechniek en kennis van Ross levend blijft. En zo ontwikkelde Bob Ross zich van imitator naar inspirator.
Tip 5: Leer van anderen en inspireer anderen.
Verkoop je product of dienst niet
Terwijl Bob Ross honderden afleveringen landschappen schilderde, ontstond er rondom de televisieschilder een heel imperium. Bob Ross Inc. bracht Bob Ross boeken op de markt, Bob Ross penselen, olieverf, Bob Ross T-shirts, horloges, poppen en zelfs een Bob Ross Monopoly. Maar Bob verkoopt geen producten in zijn televisieserie, hij verkoopt blijheid en plezier. Bob motiveerde zijn publiek voortdurend om met hem mee te doen. En hij gaf je het gevoel dat je net zo goed als hij kon leren schilderen. Bob Ross gaf zijn kijkers iets onbetaalbaars: hoop en zelfvertrouwen.
Tip 6: Geef je volgers een goed gevoel, geen verkooppraatjes.
Wees voorspelbaar
Kijk een paar afleveringen van The Joy of Painting en je ziet een duidelijk patroon. Alle 31 seizoenen hebben namelijk hetzelfde format. Kijkers weten dus waar ze aan toe zijn met Bob Ross. Bob is Bob en je kunt altijd op hem vertrouwen. Alle 403 afleveringen. Klinkt nogal saai, maar de strakke formule leverde Bob Ross wereldwijd ontzettend veel fans op. En anno 2021 is zijn populariteit nog steeds enorm.
Tip 7: Gebruik de kracht van herhaling en wees voorspelbaar. 2
Leer je fans een vaardigheid Bekijk een aflevering van The Joy of Painting en je krijgt spontaan zin om zelf zo’n vredig landschap te gaan schilderen. Vol ‘Happy little trees’. Dat komt door het aanstekelijke enthousiasme van Bob Ross. Hij praat tegen jou als kijker en moedigt je persoonlijk aan om mee te doen. Ross geeft je het vertrouwen dat ook jij kunt schilderen, zelfs als je nooit eerder een penseel aanraakte. Hij demonstreert hoe (schijnbaar) makkelijk schilderen is. Bob Ross brengt de onontdekte kunstenaar in je naar boven.
Tip 8: Geef je fans een waardevol geschenk door ze iets te leren.
Luister naar je volgers
In de Netflix documentaire Happy Accidents, Betrayal & Greed zit een scène waarin Bob Ross een brief voorleest van een kleurenblinde man. De man vraagt of hij met zijn handicap wel kan leren schilderen. Bob antwoordt met een oplossing: hij schildert die uitzending een landschap met alleen maar grijze tinten. Kijk, dat noemt Dagelyks nou klantvriendelijk. Bob Ross kent zijn publiek en dat laat hij maar al te graag zien. Zo voelen de fans dat hij écht naar ze luistert.
Tip 9:
Neem de tijd om daadwerkelijk naar je klanten te luisteren. En gebruik deze waardevolle kennis om de problemen van je volgers op te lossen.
Ken je sterke punten
Bob Ross was een meester in het schilderen van lieflijke natuurlandschappen met olieverf. Maar portretten schilderen, daar waagde hij zich liever niet aan op televisie. En ook dieren en bloemen waren niet ‘zijn ding’. Om zijn kijkers meer te kunnen bieden dan landschappen, nodigde hij soms een bevriende schilder uit. Zo’n gastkunstenaar liet dan bijvoorbeeld zien hoe je op een makkelijke manier een portret schildert. Steve Ross (de zoon van Bob) kwam meerdere afleveringen in beeld, omdat hij veel beter dan zijn vader bergen kon schilderen.
Tip 10: Specialiseer je in iets waar je goed in bent en wees niet bang om hulp te vragen van andere professionals. Samenwerken kan je veel goeds opleveren. Dat ervaren wij zelf Dagelyks.
Houd vol Bob Ross’ succes begon met een droom. Schilderen was wat hij het liefste deed en wat hij goed kon. Hij deed veel om zijn ideaal te bereiken: hij nam risico’s, leerde een nieuwe schildertechniek, ging netwerken, leerde lesgeven en presenteren. Maar het belangrijkste was dat hij volhield. The Joy of Painting liep van 1983 tot 1994. In totaal zijn er maar liefst 403 afleveringen gemaakt. Bob Ross schilderde tot hij er (bijna letterlijk) bij neerviel. Op zijn 52e overleed hij aan de gevolgen van lymfeklierkanker. Bob verliet deze wereld, maar de wereld verliet hem niet. In 2021 is het merk Bob Ross misschien wel sterker dan ooit.
Tip 11:
Geef de moed niet. Zie mogelijkheden, denk creatief en houd vol tot je je doel bereikt.
Inspiratiesessie nodig?
Wil jij ook een fanbase opbouwen voor je organisatie? Bel of mail Dagelyks voor een creatieve sessie. En verbaas je over de ideeën die door onze stimulans uit je eigen organisatie voortkomen. 3